Lezen voor de middelbare school


Lezen voor de lijst

De droomsituatie zou toch zijn: jij die tegenover de docent zit, honderduit pratend over een paar boeken tijdens je mondeling. De docent laat zich achterover in zijn stoel zakken en kijkt je bewonderend aan: Je bent duidelijk een kenner! Hij stelt je een paar van zijn moeilijkste vragen en jij beantwoordt ze moeiteloos. Je hebt zelfs extra informatie over het boek die de docent zijn wenkbrauwen doet optrekken: 'Waar haalt hij het vandaan?!', denkt deze, 'dat staat niet in de uittreksels die ik ken..' 

 

Maar dat is niet jouw situatie. Jij leest werkelijk nooit een boek. En nu moet het.  Voor school.  Boeken.  Lezen. 

Op Lezen voor de lijst staan genoeg boeken. En daar zijn ook best leuke boeken bij. Alleen ken jij geen leuk boeken, dus welke moet je nou kiezen?! Een strategie kan zijn om uittreksels te gebruiken. Maar je weet dat je docent daar doorheen prikt. Een andere strategie zoeken dus. 

 

Bijvoorbeeld het dunste boekje van de lijst kiezen. Dat leest snel en makkelijk, kost niet veel tijd en je hebt al één boek gelezen. Maar let op: dat kan wel eens een heel moeilijk boekje zijn waar je docent hele moeilijke vragen over gaat stellen. Een boek kiezen dat een bekende van je gelezen heeft dan. Die vond het zelfs wel 'een leuk boek'. Maar als jij het begint te lezen vind je het al niks vanaf bladzijde 1.

 

Laat je verrassen. Ik heb een manier gevonden om jou met (enig) plezier te laten lezen. Een manier die je helpt om genoeg boeken te lezen. Om boeken op het juiste niveau te vinden. Een manier die je helpt om te scoren, zonder dat je uitvluchten hoeft te zoeken. 

 

Het eerste half uur is gratis -  laat je kind het uitproberen: 

Wat je krijgt:

  • een leeslijst waar je docent van smult
  • verhalen waar je mee scoort op je mondeling
  • boeken lezen die je echt boeien en die je begrijpt