Gelegenheidsschrift of pamflet ter stimulering van het leesonderwijs
Bevlogen en geïnspireerd
Aan leerkrachten en docenten, aan Pabo-studenten en aan ouders, in gelijke volgorde.
Gewaardeerde leerkracht of docent,
Stop vanaf vandaag met het vasthouden en vooral uitvoeren van lesmethodes die alleen maar ergernis en onwaardige resultaten opleveren: voor jou en voor de leerlingen. Start, en wel direct, met het voorlezen van boeken aan je klas. Begin met het bespreken van wat je samen leest. Regel en overleg een wekenlange rode draad en lees, laat lezen en praat met elkaar. Het duurt, korter of langer, maar dan zijn je leerlingen òm en willen ze niet anders: boeken lezen is leuk. Eindelijk zijn ze aan het leren, wat wil zeggen: ze mogen hun nieuwsgierigheid de vrije loop laten.
En ja, dit vergt kracht en zeker moed. De lesmethode los durven laten en zonder vooropgezet programma beginnen met lezen. Het kan, dat bewezen verschillende scholen en het heeft ontzettende meerwaarde voor je leerlingen; ook dat lieten de durfals onder jullie zien. Maar het is goedkoper, leuker en oneindig veel waardevoller dan waar je nu mee bezig bent. Voor jou en voor de kinderen.
Beste Pabo-student,
Als je dit al leest, want veel Pabo-studenten houden niet van lezen. En vooral niet van hele boeken lezen. Toch is dat wat ik je aanraad te doen: een pionier te worden binnen het team waarin je terecht komt. Een leesmonster met kennis van honderden kinderboeken. Eentje die het plezier van de tekst voor de kinderen begrijpt, maar die ook de diepere lagen in het boek ziet, als vermaak voor zichzelf. Een leerkracht die voelt dat belangrijks als spelling, grammatica, geschiedenis en aardrijkskunde door kinderen niet geleerd en onthouden wordt door drammerig aanbod en toetsen, maar door speelse nieuwsgierigheid en de vragen en antwoorden die daaruit voort vloeien.
Woord van troost: door oprecht te lezen met kinderen zijn de resultaten bij de eindstreep naar verwachting hoger dan wanneer je het niet doet.
Geachte ouder,
Denk je nu echt dat voorlezen begint bij je heel jonge kind en stopt bij je nog steeds jonge kind? Veel ouders zijn al ver voordat hun kind in de laatste twee, drie, soms zelfs vier of vijf jaar van de basisschool zit gestopt met voorlezen. Waarom? Er is zoveel moois te beleven en vooral: het begrip van je kind kan het verschil in opleiding maken. Ter verduidelijking: voorlezen en zelf lezen van boeken zorgt ervoor dat het begrip van wat je kind in het overige leest flink verbetert. En dan vooral als je er met je kind over praat. ‘Begrijpend lezen’, zoals het genoemd wordt is, met rekenen als goede tweede, nog altijd de belangrijkste voorspeller van welk niveau je kind na de basisschool aankan. Het maakt niet uit welk niveau dat is, maar laat het de juiste keus voor je kind zijn. Boeken lezen en bespreken helpt daar niet bij – het maakt het verschil.